Jak walczyć ze stresem codziennego życia i pracy?

„70% Polaków żyje w stresie”

wynika z ogólnopolskich badań Stres w Polsce – raport Melisany Klosterfrau.

Brak pieniędzy, problemy ze zdrowiem i z rodziną, nieporozumienia z partnerem, lęk o pracę i niespłacone kredyty, ciągły pośpiech i przeładowanie obowiązkami, a na dodatek szczypta niepewności o swoją przyszłość to definicja życia w XXI wieku . Znasz to zbyt dobrze, dlatego nie będę Cię dobijał kolejnymi 37 najczęstszymi stresorami.

Każdego stresuje, co innego, ale jedno jest pewne dla wszystkich. Czynniki stresogenne znajdujemy wszędzie, codziennie :

  • w pracy ciągłe konflikty ze współpracownikami, przełożonymi, klientami, dostawcami itd.
  • w domu nieporozumienia z partnerem, obawa o rozwój i wychowanie dzieci oraz kompletny brak czasu dla siebie
  • nawet na ulicy reklamy bombardują Cię setkami komunikatów dziennie wywołując chaos w umyśle
  • w szkole i na studiach ciągłe ocenianie przez nauczycieli i rówieśników i lęk o własną przyszłość
  • a jak już wreszcie jesteś sam dla siebie, w spokojnym otoczeniu, to przecież zawsze masz ze sobą swoje martwiące, krytykujące i pesymistyczne myśli

Największy problem polega na tym, że przeważnie nie zdajemy sobie sprawy z tego pod jak wielką presją żyjemy.

Zwykła jazda samochodem stresuje Cię o 33% silniej niż na przykład przejazd autobusem.

Tak normalne dzisiaj czynności jak jazda samochodem, chodzenie do pracy, oglądanie wiadomości, sprzeczka z partnerem, a nawet posiadanie dzieci czy opieka nad starszymi rodzicami to codzienne generatory niszczących organizm reakcji stresowych. Tych zajęć i codziennych sytuacji nie możesz i nie chcesz pozbyć się ze swojego życia. Jednak patrząc na negatywny wpływ tych sytuacji, praktyczne metody usuwania stresu są koniecznością…

Poznaj 3 skutki długotrwałego stresu,
które mogą zrujnować Ci życie

Stres to reakcja całego organizmu na zagrożenie życia. Gdy Twój mózg odpala reakcję stresową 90% energii organizmu przenosi się na mięśnie i układ ruchu, abyś mógł skutecznie walczyć lub uciekać i w efekcie zachować życie.

Wyobraź sobie, co się dzieje z organizmem, który wielokrotnie w ciągu każdego dnia przez 10-20 lat ma napięte mięśnie i ścięgna, przyspieszony oddech i ciśnienie krwi, a praktycznie wyłączone trawienie i system odpornościowy oraz większość układów ciała. Oto 3 najbardziej bolesne moim zdaniem skutki długotrwałego stresu:

1. Częstsze choroby.

75% – 90% wizyt u lekarzy pierwszego kontaktu skupia się wokół dolegliwości i problemów związanych ze stresem. (Job Stress: America’s Leading Adult Health Problem, by Paul J. Rosch, M.D., F.A.C.P – in USA Magazine, May 1991.)

Ile czasu, pieniędzy i nerwów straciłeś już w swoim życiu przez przeziębienia, grypy, zapalenia gardła i nadmierne przyjmowanie leków? Ciągły stres powoduje ciągle słabo funkcjonujący układ odpornościowy. Ale najgorsze jest to, że im jesteś starszy tym odporność jest słabsza. Jeśli chcesz przywrócić sobie naturalną odporność musisz zacząć kontrolować i zarządzać reakcjami Twojego organizmu na stres.

2. Stany lękowe i depresja.

“Zwykły stres prowadzi do zachowań, które skutkują jeszcze większym obciążeniem emocjonalnym i przewlekłym stresem, a przez to podnoszą ryzyko depresji” (Bruce McEwen, PhD, autor of  The End of Stress as We Know It).

Dr Bruce McEwen w swoich badaniach wykazuje, że osoby, które nie mają skutecznych strategii radzenia sobie ze stresem są podatne na niszczące nałogi jak palenie papierosów i alkohol, źle sypiają, częściej się zamartwiają, są niecierpliwe i źle dogadują się z partnerami i przełożonymi. Te niekonstruktywne zachowania i nawyki zwiększają jeszcze bardziej poziom stresu i ryzyko depresji. Przewiduje się, że w roku 2025 drugą najczęstszą przyczyną problemów medycznych na świecie będzie właśnie depresja.

3. Pogorszenie zdolności umysłowych.

Hormony stresu są produkowane w pobliżu hipokampu – ośrodka odpowiedzialnego za pamięć. Gdy są wydzielane regularnie w nadmiernych ilościach, niszczą neurony w okolicy, ośrodka odpowiedzialnego za pamięć i emocje.

Oznacza to, że stresująca praca lub ciągle powtarzające się stresujące sytuacje w rodzinie i w domu mogą powodować, że z roku na rok Twój mózg działa coraz mniej sprawnie.

Pewnie sam dobrze znasz blokadę pamięci podczas ważnego egzaminu. Chroniczny stres upośledza zdolności analitycznego myślenia i logicznego wnioskowania. Przez to podejmujemy decyzje bardziej emocjonalnie i odwlekamy działanie.

Sprawdź, które z poniższych objawów stresu odczuwasz najbardziej.

objawy stresu w tabeli
Weź pod uwagę, że te objawy mogą być powodowane przez różne przyczyny, ale najczęściej występują, jako skutki długotrwałego stresu.

Czy brzmi jakbyś stresował się o wiele za bardzo? Chcesz sobie pomóc NATYCHMIAST? Zapraszam po darmowe nagranie relaksujące 10-Minutowe Wakacje. Kliknij tu aby je otrzymać!

Natomiast jeśli chcesz poznać prosty test na stres, kliknij tu i czytaj dalej!

Jeśli ten artykuł Ci pomógł, odwdzięcz się lajkiem 🙂 Bardzo to docenię! Opisz też w komentarzu swoją perspektywę na ten temat!

Rafał Dudek

Life coach i pasjonat rozwoju osobistego. Od pięciu lat tworzy kursy i prowadzi szkolenia o tym jak radzić sobie w emocjonalnie trudnych sytuacjach. Od 2016 roku, autor i twórca antystres.pl. W wolnym czasie pasjonat gier strategicznych, medytacji i autor bloga rafaldudek.pl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Zmęczony stresującą pracą?

Darmowe nagranie relaksacyjne “10-minutowe wakacje” w naukowo udowodniony sposób usuwa stres i przywraca siły do działania!

Podaj poniżej adres email, na który natychmiast wyślę Ci ten odstresowujący prezent:

Polityka prywatności - bo ja też nie lubię SPAMu!