Przewlekłe Zmęczenie: 5 prostych nawyków dodających energii do działania

Jeśli cierpisz na przewlekłe zmęczenie lub po prostu brakuje ci energii do działania, to dobrze trafiłeś! Mam dla Ciebie 5 zdrowych nawyków dodających energii do działania i zapobiegających przemęczeniu.

Zapraszam do oglądania video lub przeczytania artykułu –  jak wolisz!

Pomyśl o takim ciężkim, wyczerpującym dniu, który kiedyś przeżyłeś. Podczas tego dnia robiłeś rzeczy, dzięki którym się regenerowałeś oraz takie, które kosztowały Cię energię.

Czy takie dni dzieją się o wiele zbyt często? Być może nawet powiedziałbyś, że cierpisz na przewlekłe zmęczenie?

Chciałbym Ci teraz pomóc, abyś w przyszłości podczas takiego dnia miał niewielki deficyt energii, a w normalnym dniu być może nawet uzyskasz dodatkowe porcje siły, porównując się do dnia poprzedniego.

Przygotowałem dla Ciebie 5 nawyków energetycznych, które możesz bardzo łatwo wprowadzić do swojego życia, aby mieć więcej energii, entuzjazmu i mniej ociężałe myśli podczas długich godzin pracy umysłowej.

Pamiętasz, jak w artykule o ciągłej senności wspominałem Ci o tym, że pijąc napoje energetyczne wychodzisz na minus, jeśli chodzi o poziom energii?

To samo się dzieje, gdy zjesz za dużo na raz.

Na chłopski rozum można by pomyśleć, że jak ładujesz w siebie więcej jedzenia, to będziesz mieć trochę więcej kalorii, więc więcej energii.

Nie? Nie!

Gdy zjesz odpowiednią ilość jedzenia, wychodzisz na plus.

Gdy upychasz w siebie na siłę wszystkie resztki, bo nie chcesz, żeby się zmarnowały, ten nadmiar jedzenia nie jest zamieniany na energię.

Powiem więcej, ten nadmiar jedzenia wymaga od Twojego organizmu dodatkowego wysiłku, aby go strawić i usunąć! Krew, która miała dotrzeć do mózgu, teraz idzie do żołądka, a prawdopodobnie masz przed sobą jeszcze kilka godzin pracy. Nie dość, że te resztki się marnują, to jeszcze odbierają Ci energię.

Na pewno znasz to uczucie ociężałości po dużym obiedzie. Czy do tej pory uważałeś, że to jest normalne i tak powinno być?

To nie jest prawidłowe i bardzo wiele osób marnuje mnóstwo energii na trawienie tych resztek jedzenia w brzuchu i usuwaniu ich z ciała. Po zdrowym posiłku powinieneś być najedzony i gotowy do działania, a nie ociężały i słaby.

Twój pierwszy nawyk zapobiegający przewlekłemu zmęczeniu to:

1# Jedz, aż będziesz najedzony, a nie przepełniony.

Za każdym razem, gdy usłyszysz w głowie krzyk mamy „Wszystko ma być zjedzone!”, to wyobraź sobie duże, niestrawione resztki jedzenia, które mama kazała Ci na siłę przepchać przez Twoje biedne jelita.

Powiedz mamie „Nie, dzięki, jestem najedzony i chcę się czuć dobrze!” jak dorosły człowiek i przestań jeść, gdy jesteś najedzony, a nie gdy już jesteś przepełniony.

Jeśli trudno Ci rozpoznać ten moment, w którym zaczynasz się przejadać, zacznij jeść wszystkie posiłki z zamkniętymi oczami. Dzięki temu nawiążesz lepszy kontakt ze swoim ciałem i bez problemu to wyczujesz.

Kiedyś pracowałem z dziewczynami, które chciały się odchudzać. Zaproponowałem im jedzenie z zamkniętymi oczami, które świetnie pomogło im ograniczyć ilość spożywanego jedzenia w czasie obiadu. Jestem przekonany, że dla Ciebie też to świetnie zadziała i będziesz miał więcej energii do realizowania działań. Szkoda marnować dzień na ociężałość.

Twój drugi zdrowy nawyk zapobiegający przewlekłemu zmęczeniu to:

#2 Co 30 minut rozluźnij mięśnie karku

Tak się składa, że podczas pracy na siedząco Twoje mięśnie karku automatycznie się napinają.

Jeśli nie rozluźnisz tych mięśni, to powstaje lekki ucisk na tętnice doprowadzające krew do mózgu, przez co tracisz koncentrację i jesteś mentalnie ociężały.

W skrajnych przypadkach zdarza się nawet, że zakręci Ci się w głowie, gdy się przeciągniesz i rozluźnisz mięśnie karku, a Twój mózg dostanie nagle dużo więcej energii.

Aby mieć więcej energii podczas długich godzin pracy na siedząco, rozluźnij mięśnie karku co 30 minut. Zajmie Ci to raptem minutę, a przełoży się na dużo większą produktywność, koncentrację i poziom energii w pracy.

Aby wyrobić sobie ten nawyk, ustaw sobie alarm w komórce na 30 minut, a gdy zadzwoni, rozluźnij kark i ustaw na następne 30 minut.

Twój trzeci nawyk zapobiegający przewlekłemu zmęczeniu to:

#3 Rozładuj stres przed snem

Być może nigdy nie myślałeś o tym w ten sposób, ale jakość Twojego snu (a nie tylko ilość godzin) ma ogromne znaczenie.

Jeśli kładziesz się spać spięty i zestresowany, te napięcia odbierają Ci energię przez całą noc.

Być może do tej pory kładłeś się spać, oglądając stresujące wiadomości, filmy sensacyjne czy stresujące wydarzenia w pracy.

Zadbaj o jakość Twojego snu, robiąc sobie 30-minutowy rytuał rozładowywania stresu. Zanim zaśniesz, puść sobie relaksującą muzykę klasyczną, zrób sobie masaż, gorącą kąpiel, przytul się do partnera lub partnerki i rozmawiajcie tylko o przyjemnych rzeczach.

Cokolwiek to dla Ciebie będzie, zadbaj o to, aby przez ostatnie 30 minut każdego dnia rozluźniać się i rozładowywać napięcia.

Czwarty nawyk zapobiegający przewlekłemu zmęczeniu to:

#4 Nie kłóć się z rzeczywistością

Ten nawyk zaoszczędzi Ci mnóstwo energii podczas najcięższych dni w pracy. Dni, w których nic Ci nie wychodzi, wszystko się zmienia i trzeba się dostosować do zupełnie nowej sytuacji, bo ktoś zawalił albo nagle oczekuję więcej.

Dlaczego rozwiązywanie niespodziewanych problemów jest takie męczące?

Góra 20% energii idzie na wymyślenie rozwiązania problemu i pracę potrzebną na wprowadzenie tego rozwiązania w życie.

Co najmniej 80% energii przeciętnego Kowalskiego idzie na denerwowanie się, że ten problem w ogóle powstał, szukanie winnych, buntowanie się, że nie tak miało być, narzekanie, że życie jest beznadziejne.

Krótko mówiąc, na kłócenie się z rzeczywistością, zamiast po prostu przyjąć do świadomości i wziąć się do roboty.

Ludzki mózg ma niesamowitą zdolność przystosowania się do nowych sytuacji, ale większość z nas z tej zdolności nie korzysta.

Autentyczna historia: ostatnio umówiłem się z kimś na spotkanie na obrzeżach Dębicy. Pomyślałem sobie: „Zrobię sobie godzinny spacer, a po spotkaniu wrócę autobusem”.

Idę ostro pięć kilometrów na zimowym mrozie. Dzwonię, że już jestem w okolicy i nagle dowiaduje się, że spotkanie odwołane, mimo że było potwierdzone, gdy wyszedłem z domu.

Zanim powiem Ci, jaka była moja reakcja, chcę, żebyś wiedział, że za 5 minut mam autobus powrotny. Stałem na przystanku 10 minut, a autobusu ani widu, ani słychu.

Nie dość, że szedłem godzinę na jakieś zadupie tylko po to, żeby ktoś mnie wystawił, to jeszcze musiałem wracać na piechotę.

Jak wyglądałaby Twoja reakcja? Czy byłoby to coś w stylu „Jak on mógł mnie tak oszukać, normalnie go zabiję!”? „Cholerne autobusy, po co piszą, że jeżdżą, jak nie jeżdżą?”

Pozwól, że zacytuję ci SMS-a, którego napisałem do tej osoby: „W sumie dzięki za motywację do fajnego spaceru, zaraz mam powrót autobusem, więc wszystko dobrze”.

A co zrobiłem, gdy autobus nie przyjechał? Przyjąłem to do wiadomości, włączyłam swoją ulubioną muzykę i w jej rytm ruszyłem z powrotem do domu, po drodze wymyślając treść tego artykułu.

Uwierz mi, tak też się da.

Czy to, co mi się przytrafiło, było niesprawiedliwe? Oczywiście, że tak. Co jednak osiągnąłbym przez wkurzanie się? Absolutnie nic, oprócz zmarnowania swojej energii. Zamiast kłócić się z rzeczywistością, byłem w stanie nawet wymyślić treść webinaru w drodze powrotnej.

Ucz się przyjmować rzeczywistość taką, jaka jest, zamiast się denerwować i z nią kłócić. Zaoszczędzisz sobie ogromne ilości energii, szczególnie podczas najcięższych dni w pracy.

Rozluźnij swoje oczekiwania, a Twoja reakcja będzie „Jak to rozwiązać, żeby było fajnie?”, zamiast „Przecież nie tak miało być!”.

Gdy pojawi się jakiś niespodziewany problem, daj sobie chwilę, żeby się rozejrzeć i zauważyć w pełni swoją sytuację oraz przyjąć ją do wiadomości. Pozwól, aby Twój mózg dostosował się do nowej sytuacji w jak najbardziej rozluźniony sposób.

Pomiń tę fazę, w której się wkurzasz i buntujesz, by przejść bezpośrednio do szukania rozwiązania w przyjemny dla Ciebie sposób.

Twój piąty i najważniejszy zdrowy nawyk, aby tryskać energią na co dzień, to:

Regularne ćwiczenia fizyczne 🙂

W pełni zdaję sobie sprawę, że prawdopodobnie Twoja aktywność fizyczna ogranicza się do sprzątania i robienia zakupów, dlatego słuchaj uważnie, bo mam dla Ciebie formułę ćwiczeń, która nie wymaga ani kondycji, ani żadnego sprzętu.

Nie będę Ci mówić, żebyś biegał, nie wiadomo ile, czy wydawał kasę na siłownię i zajęcia. Siłownia jest fajna, jeśli chcesz zbudować sylwetkę, ale nam zależy na energii, koncentracji i odporności na stres.

Co byś powiedział na to, że możesz w naukowo udowodniony sposób, w 20 minut dziennie zrobić lekkie ćwiczenia bez wychodzenia z domu, aby na co dzień mieć więcej energii, lepszą koncentrację podczas pracy umysłowej i być bardziej odporny na stresującą pracę?

To wszystko masz opisane w krótkim i treściwym e-booku:

„Formuła przyśpieszania mózgu”

Kliknij w link i zapisz się po darmowy e-book mojej przyjaciółki Kasi Szafranowskiej, która tygodniami przekopywała się przez naukowe badania, aby znaleźć najprostszy sposób na ćwiczenia fizyczne dla energii i koncentracji.

Zapisz się teraz, a e-book będzie na Ciebie czekał na Twojej skrzynce mailowej.

Jeśli ten artykuł Ci pomógł, odwdzięcz się lajkiem 🙂 Bardzo to docenię! Opisz też w komentarzu swoją perspektywę na ten temat!

Rafał Dudek

Life coach i pasjonat rozwoju osobistego. Od pięciu lat tworzy kursy i prowadzi szkolenia o tym jak radzić sobie w emocjonalnie trudnych sytuacjach. Od 2016 roku, autor i twórca antystres.pl. W wolnym czasie pasjonat gier strategicznych, medytacji i autor bloga rafaldudek.pl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Zmęczony stresującą pracą?

Darmowe nagranie relaksacyjne “10-minutowe wakacje” w naukowo udowodniony sposób usuwa stres i przywraca siły do działania!

Podaj poniżej adres email, na który natychmiast wyślę Ci ten odstresowujący prezent:

Polityka prywatności - bo ja też nie lubię SPAMu!