5 Sposobów radzenia sobie ze stresem w pracy

Jeszcze 100 lat temu nawet nie mówiono o takim fenomenie, jak stres. Ostatnio jednak coraz więcej osób narzeka na migreny, bóle brzucha, bezsenność inne problemy powiązane z przewlekłym stresem w pracy.

W tym artykule poznasz 5 prostych sposobów na to jak radzić sobie ze stresem w pracy, a dzięki temu uniknąć tych bolesnych problemów ze zdrowiem, ciągłego przemęczenia i nienawiści do swojej pracy.

Na wideo opowiem o tych zasadach od nieco innej strony, więc jeśli chcesz dogłębnie poznać temat, obejrzyj i przeczytaj:

Przestrzegaj tych zasad, a Twoja praca będzie mniej męcząca, a wieczorem poprawi się Twój sprzedawca-stres-pracanastrój i samopoczucie.

Dr Susanne Kubasa przeprowadziła badania na telemarketerach, menedżerach, sprzedawcach bezpośrednich innych przedstawicielach typowo stresujących zawodów.

Dogłębnymi ankietami szukała odpowiedzi na pytanie:

Co odróżnia osoby odporne na stres od osób które ze stresem nie dają sobie rady?

Na podstawie tego co odkryła dr Kubasa Mam dla Ciebie 5 sposobów na radzenie sobie ze stresem w pracy:

Sposób na stres #1 Odzyskaj poczucie kontroli!

Okazuje się, że osoby odporne na stres dużo częściej myślą i mówią o tym, na co mają wpływ, lub kontrolują.

Osoby podatne na stres natomiast dużo częściej narzekają na to, wobec czego są zupełnie bezradne.

Aby stresować się mniej, skup się na tym, co możesz kontrolować. Myśl o tym i mów o tym.

Jeśli tylko złapiesz się na narzekaniu na polityków, rynek, sytuację w firmie itp., to od razu zadaj sobie pytanie: “A na co mam wpływ i co mogę zrobić żeby było lepiej?”

Pozwól aby Twoje myśli i działania podążyły za odpowiedzią na to pytanie.

Po jakimś czasie korygowania się wyrobisz sobie nawyk koncentrowania się na tym, co jest pod Twoją kontrolą i dzięki temu dużo lepiej będziesz sobie radzić ze stresem!

Sposób na stres #2 Pracuj na 100%

Okazuje się, że osoby odporne na stres są bardziej zaangażowane w swoją pracę, bardziej się starają i dają z siebie wszystko.

Może Ci się to wydawać dziwne, ale jeśli masz wszystko gdzieś i podchodzisz do pracy minimalistycznie, będziesz się stresować bardziej.

Dlaczego?

Rozwój, robienie postępów, czy nawet robienie czegoś porządnie sprawia, że czujesz się lepiej. Ludzka psychika tego potrzebuje aby zdrowo funkcjonować.

Wiąże się to też z pierwszym sposobem na stres. Być może nie masz kontroli nad tym gdzie i z jakimi ludźmi pracujesz, ale zawsze kontrolujesz jakość swojej pracy, więc na tym się skup.

Jeśli chcesz się stresować mniej, zaangażuj się w swoją pracę na 100%. Postaw sobie cel, że będziesz najlepszym sprzedawcą, menedżerem, czy nawet asystentką w całej firmie.

Ewentualnie znajdź sobie pasję, lub zacznij budować własny biznes po godzinach i zaangażuj się w to na 100%.

Miej swoje w życiu wyzwania i cele. Wbrew pozorom hartuje Cię to i buduje odporność na stres.

Sposób na stres #3 Weź odpowiedzialność za swój stres

Większość osób mówi o stresie w taki sposób:

  • Wiesz jak Marek mnie ostatnio zestresował…
  • Miałem taki stresujący dzień…
  • Jutro mam stresujące wystąpienie…

Podczas gdy osoby, które najlepiej radzą sobie ze stresem, biorą za niego odpowiedzialność. Przestań tworzyć sobie przymiotniki zakładając, że COŚ poza Tobą JEST stresujące.

Przecież to samo wystąpienie, przed którym się stresujesz, byłoby dla mnie całkiem OK. To nie wystąpieniem jest stresujące, tylko TY się stresujesz. Ja bym się nie stresował mając to samo wystąpienie.

Możesz przestać się stresować i to samo wystąpienie nagle “przestanie być stresujące”, bo stres zawsze pochodził od Ciebie a nie od wystąpienia.

To nie jest tylko czepianie się słów. Mówiąc, że coś jest stresujące, oddajesz temu odpowiedzialność za to jak się czujesz. Zakładasz z góry, że to inni ludzie i sytuację mają kontrolę nad tym, czy się stresujesz.

Na szczęście jest to równie niekorzystne jak i nieprawdziwe.

Weź odpowiedzialność za to, kiedy się stresujesz, a kiedy nie. Zacznij uczyć się reagować inaczej niż stresem.

Odzyskanie odpowiedzialności za reagowanie stresem jest pierwszym krokiem. Za każdym razem, gdy przyłapiesz się na mówieniu, lub myśleniu, że coś jest stresujące, od razu się popraw.

Zamiast Wiesz jak Marek mi ostatnio zestresował… powiedz Wiesz jak się ostatnio zestresowałem gdy Marek…

Zamiast Miałem taki stresujący dzień… powiedz Miałem dzień w którym tak się stresowałem….

Zamiast Jutro mam stresujące wystąpienie… powiedz Jutro mam wystąpienie i się stresuję…

Aby odzyskać kontrolę nad swoim stresem musisz najpierw odzyskać odpowiedzialność!

Sposób na stres #4 Pozbądź się autorytetu

Osoby na wyższym stanowisku, lub o wyższym statusie społecznym często mają w Twojej głowie tzw. pozycję autorytetu.

Jest to jak najbardziej OK dopóki osoba o wyższym autorytecie nie zacznie Cię krytykować, wymagać zbyt dużo lub podnosić na Ciebie głos.

Jeśli stresują Cię kontakty z osobą w Twojej pracy, którą uważasz za autorytet, jest to dobry znak, że czas się tego autorytetu pozbyć.

Autorytet jest niczym innym jak zjawiskiem psychologicznym. Mówiąc krótko: jest tylko czymś w Twojej głowie.

Osoba o wyższym autorytecie jest człowiekiem takim samym jak Ty. Czasem traci panowanie nad swoimi nerwami, czasem popełnia błędy i się myli, czasem idzie do toalety i wali grubego kloca ryzykując, że zatka.

Jeśli stresujesz się w kontakcie z taką osobą, to pamiętaj o tym, że to też jest tylko człowiek.

Dużo zdrowsze byłoby dla Ciebie gdybyś pozbawił tę osobę autorytetu w swojej głowie i dzięki temu uodpornił się emocjonalnie na jej krytykę, lub huśtawki nastrojów.

Jak to zrobić?

Sposób pierwszy – Wymień sobie w głowie co najmniej 10 argumentów, które świadczą o tym, że ta osoba jest tylko człowiekiem tak samo jak Ty, więc jesteście na równi.

Sposób drugi i bardziej brutalny – Wyobraź sobie tą osobę w śmiesznych sytuacjach, np. lecą mu gacie gdy Cię krytykuje, śepleni jak Kaczor Donald, albo gołąb mu siada na głowie i wali kupę.

Dzięki temu przestaniesz podświadomie uważać tą osobą za kogoś o wyższym autorytecie, więc przestaniesz się tak przejmować jej krytyczną opinią.

Sposób na stres #5 pozbądź się wewnętrznej krytyki

stres-wewnetrzny-krytykGdy już pozbędziesz się autorytetów i uodpornisz na zewnętrzną krytykę innych ludzi, upewnij się również, że nie nosisz wszędzie ze sobą wewnętrznego krytyka.

Jeśli złapiesz się na tym, że krytykujesz się w głowie ostrym tonem ( być może głosem swojego szefa albo rodzica) o to co zrobić aby pozbyć się takiej wewnętrznej krytyki:

  1. Zamknij oczy i skup się na tym głosie. Zauważ skąd dochodzi i jakim tonem do Ciebie mówi.
  2. Wyobraź sobie że masz przed sobą soundboard z różnymi pokrętłami sterującymi dźwiękiem i tonem głosu tego wewnętrznego krytyka.
  3. Przekręć pokrętło głośności i zauważ jak głos tego krytyka się przycisza.
  4. Pobaw się sterując tonem głosu, aby ten krytyk nagle miał piskliwy głosik Myszki Miki, który jest bardziej zabawny, niż stresujący.
  5. Jeśli ten głos dochodzi do Ciebie gdzieś z góry, przesuń go niżej. Niech dochodzi do Ciebie z kieszeni albo spod Twojego buta. Zauważ o ile mniej się wtedy stresujesz.
  6. Dokonaj wszelkich zmian, które przychodzą Ci do głowy, aby ten głos stał się mniej stresujący i zachowaj te ustawienia, aby tak Ci już zostało.

Za każdym razem, gdy usłyszysz w swojej głowie jakiegoś wewnętrznego krytyka, zmień go za pomocą tego procesu na zabawny głosik, którym nie będziesz się już przejmować.

Korzystaj z tego procesu tak często jak potrzebujesz, a prędzej czy później tak jak ja pozbędziesz się wszelkiej krytyki wewnętrznej.

Oprócz tych pięciu sposobów na radzenie sobie ze stresem ważne jest też, abyś miał możliwość regularnego rozładowania stresu po pracy.

Dzięki temu chroniczny stres nie skumuluje się na tyle, aby zagrozić Twojemu zdrowiu.

Jeśli do tej pory byłeś zestresowany wieczorami po pracy, obejrzyj tą prezentację aby poznać naukową metodę usuwania stresu i zmęczenia.

Zapraszam!

Jeśli ten artykuł Ci pomógł, odwdzięcz się lajkiem 🙂 Bardzo to docenię! Opisz też w komentarzu swoją perspektywę na ten temat!

Rafał Dudek

Life coach i pasjonat rozwoju osobistego. Od pięciu lat tworzy kursy i prowadzi szkolenia o tym jak radzić sobie w emocjonalnie trudnych sytuacjach. Od 2016 roku, autor i twórca antystres.pl. W wolnym czasie pasjonat gier strategicznych, medytacji i autor bloga rafaldudek.pl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Zmęczony stresującą pracą?

Darmowe nagranie relaksacyjne “10-minutowe wakacje” w naukowo udowodniony sposób usuwa stres i przywraca siły do działania!

Podaj poniżej adres email, na który natychmiast wyślę Ci ten odstresowujący prezent:

Polityka prywatności - bo ja też nie lubię SPAMu!