Test na stres – prosty i niezawodny sposób: jak bardzo się stresujesz?

Ten test na stres bazuje na dwóch zasadach:

1. Stres zawsze objawia się napięciem mięśni.napięcie mięśni sygnalizuje stres

Czy zauważyłeś, że podczas stresu się spinasz? U niektórych ludzi to widać to idealnie – tak im się napinają mięśnie twarzy, że mają swoją typową ‘zestresowaną minę’. Czasem napięcie bardziej się pojawia w brzuchu, w gardle, lub na karku. To zależy od osoby. Zawsze jednak stresowi towarzyszy nieświadome napięcie mięśni.

A więc gdy widzisz, że Twoje mięśnie się spinają w reakcji np. na telefon od szefa, to może oznaczać właśnie stres.

myślenie generuje stres jak wykorzystać radzenie sobie ze stresem2. Twoje myśli wzbudzają podobne emocje, jak rzeczywiste wydarzenia.

Czyż to nie oczywiste? Ile razy zamartwiałeś się gdy np szef wezwał Cię na rozmowę? Stanęło Ci przed oczami wszystko, co zrobiłeś do tej pory nie tak lub nawet wyobrażałeś sobie, że chce Cię zwolnić. Stresowałeś się, a potem … okazało się, że rozmowa dotyczyła czegoś zupełnie innego! Nic się nie wydarzyło, ale Twoje myśli o rozmowie już wywołały stres.

Połącz te dwie zasady aby otrzymać…

Niezawodny test na stres:

Pomyśl o czymś (np. rozmowie z szefem) i skoncentruj się na tym, jakie emocje ta myśl w Tobie wywołuje. Dzięki temu poznasz, jakie emocje wywołuje w Tobie to wydarzenie/osoba/zachowanie.

To bardzo prosty i niezawodny test na to, co Cię w życiu cieszy a co stresuje. Jeśli porządnie się skupisz na swoich emocjach i napięciach mięśni w ciele (napięcie = stres) to zawsze rozpoznasz swoje emocje. Oczywiście z czasem nabierzesz w tym teście wprawy, ale już za pierwszym razem Ci się uda rozróżnić stresujące, neutralne i relaksujące sytuacje.

Sprawdź to najpierw z czymś przyjemnym, żeby potem odczuć lepszy kontrast sprawdzając stres. Zrób ten test na coś, co lubisz robić i Cię relaksuje, np. spacer w parku albo leżenie na plaży:

  1. Usiądź wygodnie i skoncentruj się na swoim ciele. (Pozbądź się rozpraszaczy – bądź sam, bez muzyki, bez ruchomych obrazów przyciągających Twój wzrok. Jeśli chcesz, po przeczytaniu całej procedury zamknij oczy)
  2. Wyobraź sobie, że jesteś w sytuacji, którą chcesz sprawdzić (czyli np. zobacz w wyobraźni z perspektywy 1-osobowej np. jak leżysz sobie na plaży i jest Ci wygodnie.)
  3. Odczuj jakie emocje i reakcje w ciele to w Tobie wzbudza. (Jak się czujesz – pozytywnie czy negatywnie? Czy Twoje mięśnie się napinają czy rozluźniają? Co pojawia się na Twojej twarzy – uśmiech czy grymas? Co ma ochotę pojawić się na Twojej twarzy? Nie hamuj swoich emocji, pozwól im naturalnie się pojawić.)

Zauważając odpowiedzi na pytania z pkt.3 możesz śmiało stwierdzić, czy dana sytuacja działa na Ciebie dobrze czy źle. Jeśli narazie tylko przeczytałeś jak robi się test, zrób go terez na coś przyjemnego!

Po każdym teście zresetuj swoje emocje!

Tym samym testem sprawdzisz teraz jakie emocje i reakcje ciała powoduje u Ciebie myślenie o różnych sytuacjach Twojego życia.

Żeby wyniki jednego testu nie mieszały się z wynikami drugiego, musisz zresetować swoje emocje po każdym teście. Bez resetu, mógłbyś być spięty po jednym teście i to napięcie pozostałoby w ciele do drugiego testu, „fałszując” jego rezultaty.

Zrób to wstając z krzesła i podskakując kilka razy. Żeby jeszcze bardziej wyzerować myśli, pomyśl o czymś neutralnym – np. co jadłeś na obiad w niedzielę?

OK, teraz jesteś gotowy do kolejnych testów! Po każdym rób taki krótki reset.

A teraz zbadaj poziom stresu w swoim życiu!

stres-bol-glowyZrób ten prosty test na swoje codzienne sytuacje, żeby zobaczyć, które z nich sprawiają Ci przyjemność, a które Cię stresują (i tym samym niszczą Twoje zdrowie i dobre samopoczucie). Po tym teście będziesz wiedział jakich sytuacji i osób unikać, a jakich sytuacji mieć coraz więcej.

Pamiętaj, w teście:

  1. Usiądź wygodnie i skoncentruj się na swoim ciele.
  2. Wyobraź sobie, że jesteś w sytuacji, którą chcesz przetestować.
  3. Zauważ jak się czujesz i jak reaguje Twoje ciało. Napięcie = stres. Rozluźnienie, uśmiech = sytuacja wpływa na Ciebie pozytywnie. Nic = albo blokujesz swoje emocje, albo sytuacja jest neutralna.

Sam wiesz najlepiej, gdzie chcesz zbadać poziom stresu. Moje propozycje to:

  • Wyobraź sobie, że pracujesz, robiąc to co zwykle w pracy robisz. Czy to Cię stresuje?
  • Wyobraź sobie, że rozmawiasz po kolei z ludźmi z Twojego życia. Którzy Cię stresują, a którzy bawią i rozluźniają?
  • Wyobraź sobie jak wygląda Twój poranek przed pracą. Czy jest stresujący?
  • Wyobraź sobie swój powrót do domu z pracy. Czy Twój wieczór po pracy jest stresujący czy relaksujący?
  • Wyobraź sobie jak spędzasz weekend. Czy robisz to w stresujący czy relaksujący sposób?
  • Wyobraź sobie jak się z kimś kłócisz lub nie zgadzasz. Jakie odczucia to Tobie wywołuje?

Sam zdecyduj, co sprawdzić. Dzięki temu testowi będziesz mógł zadać sobie bardzo ważne, rozwojowe pytanie:

Jak zamienić sytuację ze stresującej w przyjemną?

Im więcej sytuacji przetestujesz i zamienisz stres na relaks, tym przyjemniejsze będzie Twoje życie. Teraz możesz zacząć radzić sobie ze stresem, który przez długi czas umykał Twojej uwadze.

Być może tak bardzo się przyzwyczaiłeś do swojej porannej rutyny przed pracą, że nawet nie zdajesz sobie sprawy, że się spieszysz i stresujesz? A może wręcz przeciwnie 😉

Na przykład:

Codziennie rano budzi mnie budzik. Oczywiście chcę jeszcze chwilę poleżeć… A po 10 minutach leżenia zrywam się ze strachu, że się spóźnię. W pośpiechu ubieram się i jem coś szybkiego w drodze do samochodu. Wsiadam i jadę do pracy.

Gdy testuję wyobrażając sobie tą poranną rutynę to od razu czuję napięcie w żołądku. Oho, znak stresu! Jak tą poranną rutynę zamienić ze stresującej na przyjemną?

Odpuszczam sobie jeden serial, który oglądam wieczorem w telewizji. W końcu moje zdrowie i samopoczucie jest ważniejsze! Dzięki temu kładę się wcześniej spać i wcześniej wstaję. Mam czas na 10 minut przyjemnych ćwiczeń rozciągających z moją ulubioną muzyką. Jem również w spokoju normalne śniadanie.

O dziwo, gdy przyjedziesz do pracy w lepszym nastroju, to WSZYSTKO ZMIENI SIĘ NA LEPSZE. Dlatego tak duże nagrody czekają Cię za coraz lepsze radzenie sobie ze stresem. Dzięki temu zmienisz swoje życie na coraz mniej stresujące i coraz bardziej przyjemne.

Co zrobić, gdy test nie działa, bo nic nie czuję?

Czasem zdarzy się tak, że wyobrażając sobie daną sytuację nie poczujesz nic. Może to oznaczać, że dana sytuacja po prostu Cię nie rusza. W większości jednak przypadków oznacza to, że blokujesz swoje emocje, lub nie zwracasz na nie uwagi. Sporo ludzi, szczególnie pracujących umysłowo, odzwyczaiła się od odczuwania emocji w swoim ciele.

Dlatego nauczę Cię prostego trzyminutowego ćwiczenia, które pomoże Ci rozpoznawać subtelne sygnały płynące z ciała. To ćwiczenie nie tylko pomoże Ci wykonać test na stres dużo dokładniej, ale uwrażliwi Cię na sygnały z ciała, co jest bardzo przydatną umiejętnością w wielu życiowych sytuacjach. Poprawi Ci się intuicja i zdolność do empatycznego zrozumienia emocji innych ludzi.

Oto jak uwrażliwić się na sygnały z ciała:

  1. Usiądź wygodnie i zamknij oczy.
  2. Przyłóż ręce do swojego serca i czując bicie serca oddychaj głęboko. Rób to, co najmniej przez minutę
  3. Następnie koncentruj się na każdej części swojego ciała po kolei od stóp poprzez łydki, biodra aż po szyję, twarz i czubek głowy. Poświęcaj kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund na to, aby poczuć po kolei każdą część ciała. Możesz nawet poczuć drobne mrowienie, swędzenie lub inne doznania, na które do tej pory nie zwracałeś uwagi.

Dzięki temu ćwiczeniowi uwrażliwisz się na sygnały płynące z ciała.

Zrób je kilka razy porządnie, a test na stres będzie działał dla Ciebie dużo lepiej.

Testuj, baw się i poznaj sposoby radzenia sobie ze stresem za pomocą AntyStres Systemu!

Jeśli ten artykuł Ci pomógł, odwdzięcz się lajkiem 🙂 Bardzo to docenię! Opisz też w komentarzu swoją perspektywę na ten temat!

Rafał Dudek

Life coach i pasjonat rozwoju osobistego. Od pięciu lat tworzy kursy i prowadzi szkolenia o tym jak radzić sobie w emocjonalnie trudnych sytuacjach. Od 2016 roku, autor i twórca antystres.pl. W wolnym czasie pasjonat gier strategicznych, medytacji i autor bloga rafaldudek.pl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Zmęczony stresującą pracą?

Darmowe nagranie relaksacyjne “10-minutowe wakacje” w naukowo udowodniony sposób usuwa stres i przywraca siły do działania!

Podaj poniżej adres email, na który natychmiast wyślę Ci ten odstresowujący prezent:

Polityka prywatności - bo ja też nie lubię SPAMu!