Wypalenie Zawodowe – Jak Go Uniknąć Odpoczywając Efektywnie?

Ten artykuł i seria wideo pomoże Ci odpoczywać bardziej efektywnie, aby ciągłe zmęczenie nie przerodziło się w wypalenie zawodowe i kryzys kariery. Czytaj i oglądaj uważnie!

ksiazka okladkaJim Loehr i Tony Schwartz w swoim bestsellerze Power of Full Engagement opisują cztery energie i cztery rodzaje zmęczenia.

Ludzie w trudnych, wymagających i kreatywnych zawodach pracują efektywnie i unikają wypalenia zawodowego, gdy odpowiednio zarządzają tymi czterema energiami:

  • energia fizyczna
  • energia umysłowa
  • energia emocjonalna
  • energia duchowa

Energią fizyczną nie będziemy się tu zajmować. Zmęczenie fizyczne prowadzi częściej do chorób, niż wypalenia zawodowego. W skrócie jednak: śpij dobrze, ćwicz fizycznie i jedz zdrowo!

Jak jednak dbać o swój umysł, emocje i ducha aby uniknąć wypalenia zawodowego?

Zmęczenie umysłowe:
gdy zamiast skupienia czujesz frustrację…

Jeśli twoja praca wymaga koncentracji przetwarzania dużej ilości informacji np gdy:

  • jesteś programistą i siedzisz godzinami w kodzie,
  • studiujesz nauki ścisłe jak matematyka,
  • jesteś prawnikiem i ślęczysz godzinami nad przepisami prawnymi pisanymi trudnym językiem,
  • rozwiązujesz skomplikowane problemy w swojej pracy np. logistyczne lub finansowe

To pewnie zauważyłeś, że po pewnym czasie koncentracja zaczyna Ci wysiadać, wzrok traci ostrość i być może towarzyszy temu uczucie frustracji.

Są to typowe oznaki, że twój umysł potrzebuje przerwy.

Niektórzy tą przerwę nazywają “inkubacją” – procesem w którym podświadomy umysł przetwarza i przyswaja informacje na temat, którym się zajmowałeś.

Bardzo często “blokada pisarska” jest po prostu brakiem porządnej inkubacji. Próbowanie jej przełamać na siłę prowadzi do wypalenia zawodowego, więc naucz się mądrze odpoczywać umysłowo.

Twój umysł lubi odpoczywać (lub inkubować) na 2 sposoby.

Pierwszy z nich to ćwiczenia fizyczne. Idź na spacer, pobiegaj, poćwicz jogę. Twój przyspieszony oddech i krążenie krwi dotlenią twój mózg. Widziałem też badania naukowe, które dowodzą, że Twój mózg nie pracuje optymalnie, jeśli nie przejdziesz kilka kilometrów dziennie.

Dlatego właśnie pod prysznicem lub na spacerze przychodzą Ci do głowy najlepsze pomysły!

Angażujesz swoje ciało, a mózg przyswaja informacje i podsuwa Ci z łatwością rozwiązania, których za Chiny byś nie wymyślił ślęcząc nad tym w biurze.

Co jednak jeśli jest środek zimy, masz krótką przerwę w biurze, albo jesteś zbyt zmęczony fizycznie żeby ćwiczyć?

Drugim ulubionym sposobem odpoczynku dla Twojego mózgu jest spowolnienie z fal beta o wysokiej częstotliwości, w których analizujesz informacje świadomie na fale theta, na których informacje są przyswajane podświadomie.

Robisz to każdego dnia podczas tej fazy snu, w której coś Ci się śni. Robisz to również, gdy wpadasz w głębokie zamyślenie. Prawdopodobnie dlatego tracisz koncentrację po długich godzinach pracy – Twój mózg sugeruje Ci, że chce wejść na fale theta.

Narzędzie, którym się z Tobą tutaj dzielę, pozwala Ci wejść na fale theta i bardzo efektywnie odpocząć umysłowo. Jest to metoda oparta na badaniach naukowych o których możesz posłuchać tutaj:

Kliknij tu po darmową, naukowo udowodnioną metodę odpoczynku umysłowego!

Wejdź w ten link a otrzymasz tam darmowe nagranie 10-Minutowe Wakacje wprowadzające Cię na fale theta!

Przesłuchanie tego nagrania kilka razy wytrenuje Cię, abyś mógł na zawołanie wejść w stan umysłu idealny do inkubacji i regeneracji umysłowych sił.

A gdy pobierzesz już nagranie, które zadba o Twój umysł, zajmiemy się:

Zmęczenie emocjonalne:
gdy masz tego DOŚĆ i wszystko Cię drażni

Być może słyszałeś już o okrutnym eksperymencie przeprowadzonym przez Roy’a Baumeistera w 1998 roku.

Uczestnicy eksperymentu byli najpierw zaproszeni do poczekalni, w której znajdowała się miska z rzodkiewkami i druga miska z ciastkami czekoladowymi.

Połowie uczestników Roy pozwolił się częstować tym na co mają ochotę, a drugiej połowie zabronionił ciasteczek i pozwolił jeść tylko rzodkiewki.

Jak się pewnie domyślasz rzodkiewkowa grupa miała ochotę na ciasteczka lecz musiała się od nich powstrzymywać.

Następnie uczestnicy przystąpili do eksperymentu: Roy Baumeister dał im do rozwiązania zadania matematyczne i obiecał pieniądze, jeśli sobie z nim poradzą.

wypalenie2Uczestnicy nie wiedzieli o jednym ważnym szczególe: zadanie było nie do rozwiązania. Celem eksperymentu był pomiar siły woli uczestników w przełożeniu na to ile minut będą próbować zarobić te kilkaset dolarów zanim się poddadzą.

Okazuje się, że grupa, która nie potrzebowała siły woli w poczekalni, bo mogła wcinać ciasteczka, starała się wykonać zadanie nawet o połowę dłużej!

Nasza zdolność do samokontroli, bycia zdyscyplinowanym, samozaparcia, jest jak mięsień, który się męczy i potrzebuje odpoczynku.

Ten eksperyment dotyka bardzo ważnego zjawiska w temacie wypalenia zawodowego: zmęczenie emocjonalne.

Czy masz czasem takie dni, w których:

  • masz wszystkiego i wszystkich dość,
  • wszystko Cię denerwuje i łatwo Cię wytrącić z równowagi,
  • najchętniej rzuciłbyś w cholerę wszystkie obowiązki i robił to na co tylko masz ochotę?

Czy są dni w których (metaforycznie rzecz biorąc) tak długo powstrzymywałeś się od “jedzenia
ciasteczek”:

  • uprzejmie znosząc ludzi w pracy, których nie cierpisz,
  • wstając wcześnie rano i jadąc do pracy,
  • utrzymując profesjonalny wizerunek,
  • starając się wykonać jak najlepiej trudne zadania,

że Twoja siła woli jest wyczerpana i potrzebuje regeneracji?

Dalsze trzymanie siebie w ryzach prowadzi jedynie do wypalenia zawodowego i załamania nerwowego. Potrzebujesz czasu, w którym odpuścisz sobie ścisłą samokontrolę, wyluzujesz w pełni, będziesz sobą i zrobisz to, na co masz ochotę.

Teraz gdy rozumiesz trochę lepiej emocjonalne zmęczenie, wiesz co Cię męczy i jak odpocząć, pozostaje pytanie:

Jak to sobie zorganizować?

Otóż sprawa jest prosta: zarezerwuj sobie pewien okres czasu, w którym przestrzegasz jednej prostej zasady:

wypalenie-zawodowe-odpoczynek

Do niczego się nie zmuszasz, za nic się nie oceniasz i musisz utrzymywać absolutne minimum jakichkolwiek standardów.

Nie musisz skłaniać się do pracy, ale też nie musisz skłaniać się do obijania się czy oglądania serialu. Możesz ładnie wyglądać lub odpoczywać nieuczesana w piżamie.

Robisz dokładnie to na co masz ochotę bez oceniania tego, lub motywowania się w żaden sposób.

Po prostu wyłączasz tą część mózgu, która jest odpowiedzialna za siłę woli, samokontrolę i ogólne zmuszanie się do czegoś wbrew naturalnym instynktom.

Jak się już pewnie domyślasz, powinien to być czas wolny, w którym nie masz kontaktu z ludźmi z pracy, przy których musisz utrzymywać pewien wizerunek.

Jeśli masz dzieci od których NIE MA wolnego czasu, niech to będzie czas Twojej spontanicznej zabawy z nimi jak rówieśnik, a nie pilnowania ich jak rodzic. Twoje dzieci mogą Cię sporo nauczyć jeśli chodzi o bycie sobą i zachowywanie się naturalnie.

Przyjmij sobie tą zasadę którą właśnie opisałem w swoim wolnym czasie, a dużo efektywniej odpoczniesz emocjonalnie przez weekend i będziesz gotowy na nowy zdyscyplinowany tydzień pełen pracy.

Co jednak jeśli  przez weekend postanowiłem sobie
utrzymać zdrową dietę, uprawiać fitness lub uczyć się angielskiego?

Rozplanuj sobie weekend tak aby mieć jeden dzień totalnego luzu i jeden z nas swoje postanowienia, lub chociaż luz rano i wieczorem.

Kilka godzin totalnego luzu pozwoli Ci odpocząć emocjonalnie dużo bardziej, niż nawet pięć weekendów pod rząd, których ciągle się spinasz i pilnujesz postanowień.

Dlatego właśnie tak dobrze działa wychodzenie na piwo, gdzie alkohol Cię rozluźnia, lub wyjazd w góry z dala od znajomych i obowiązków.

Wiedząc jak działa zmęczenie i odpoczynek emocjonalny możesz sobie stworzyć podobnie efektywne warunki do odpoczynku nawet u siebie w domu w kilka godzin.

Jeśli jednak stworzenie sobie luźnej atmosfery na zawołanie Ci nie wychodzi, stworzyłem dla Ciebie nagranie Produktywne Nicnierobienie jako część zestawu nagrań relaksacyjnych SPA Umysłu.

Zapraszam tutaj po SPA Umysłu!

W następnej części tej serii postów o wypaleniu zawodowym dowiesz się jak dbać o najmniej oczywisty rodzaj energii. Prawdopodobnie nawet nie myślałeś do tej pory o czymś takim jak:

Zmęczenie duchowe:
gdy zatraciłeś głębszy sens tego, co robisz…

Jakie zjawisko kryje się pod dziwną nazwą “ energii duchowej” opisanej przez Dr Jima Loehra i Tony’ego Schwartza w bestsellerze Power of Full Engagement?

Osobiście nazwałbym to zatraceniem głębszego sensu swojego życia, lub chociaż swojej pracy. Zapominasz po co tak naprawdę to wszystko jest. Co za tym idzie, przestaje Cię to kręcić, praca nie daje satysfakcji i nie masz żadnej głębszej motywacji niż „muszę bo mnie zwolnią”.

Co jakiś czas potrzebujesz nabrać perspektywy do swojego życia i przypomnieć sobie po co w ogóle robisz, to co robisz i kim tak naprawdę jesteś.

Jeśli o to nie zadbasz, codzienne zabieganie i nawałnica problemów stanie się przytłaczająca i doprowadzi do wypalenia zawodowego.

Każdy z nas niezależnie od przekonań religijnych potrzebuje mieć połączenie z jakimś sensem życia, systemem wartości i wyższą tożsamością samego siebie.

Nadaje to wyższy sens wszystkim trudnościom i przeciwnościom codziennego życia, a bez tego zaczyna się mieć poczucie, że wszystko jest bez sensu i zbyt przytłaczające, aby sobie z tym poradzić.

Dr Jim Loehr trenuje najlepszych sportowców z wielu różnych dziedzin. Jego podopieczni to m.in. Monica Seles czy złoty medalista olimpijski Dan Jansen.

Za jego zaleceniem ci arcymistrzowie swoich dyscyplin sportu muszą maksimum co 3 miesiące brać dłuższe wakacje właśnie po to, aby zregenerować się duchowo.

Podczas tych wakacji nie trenują i nie myślą o treningu. Ty również nie pracuj wtedy i nie myśl wtedy o pracy.

Myśl o tym co jest w Twoim życiu najważniejsze i po co to robisz!

Na nowo odkryj w sobie pasję do tego, czym się zajmujesz. Jak to było na początku, gdy byłeś totalnie wkręcony? Co kręci Cię teraz i chciałbyś bardziej się angażować?

Dlaczego tak bardzo się starasz? Dla siebie?A może dla ukochanej osoby? Dla swoich dzieci? Weź sobie wakacje również od rodzinnych obowiązków, aby z dala od problemów codzienności na nowo odczuć czystą, bezwarunkową miłość do swoich bliskich! Aby przestrzeń między wami odświeżyła wasze relacje.

Aby twoje wakacje były efektywnym odpoczynkiem duchowym, eksploruj odpowiedzi na te pytania:

  • Co Twoim życiu jest najważniejsze?
  • O co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi?
  • Kim tak naprawdę jesteś i co to oznacza?

Prawdopodobnie chcesz być wtedy trzeźwy i mieć chwilę świętego spokoju zamiast opiekować się ciągle trójką dzieci. 🙂

Jeśli czujesz się wyczerpany w ten dziwny duchowy sposób, zorganizuj sobie czas z dala od swojej rodziny i pracy. Możesz wziąć ze sobą najlepszego przyjaciela z którym możesz o wszystkim porozmawiać i skup się na tym, aby odpocząć!

Jest to absolutnie konieczne aby uniknąć wypalenia zawodowego na dłuższą metę. Także aby uniknąć wypalenia jako rodzic czy współmałżonek. Jeśli twoja praca lub rodzina nie pozwala Ci na kilkudniowe wakacje połączone z autorefleksją, dobrą alternatywą jest długi, kilkugodzinny spacer.

Idź do natury z dala od codziennego życia i przemyśl porządnie te kwestie o których tu wspomniałem.

Jest to absolutnie konieczne co najmniej raz w miesiącu, jeśli czujesz się przytłoczony swoją pracą i chcesz uniknąć wypalenia zawodowego.

wypalenie-zawodowe-duchowy-odpoczynek

Jeśli ten artykuł Ci pomógł, odwdzięcz się lajkiem 🙂 Bardzo to docenię! Opisz też w komentarzu swoją perspektywę na ten temat!

Rafał Dudek

Life coach i pasjonat rozwoju osobistego. Od pięciu lat tworzy kursy i prowadzi szkolenia o tym jak radzić sobie w emocjonalnie trudnych sytuacjach. Od 2016 roku, autor i twórca antystres.pl. W wolnym czasie pasjonat gier strategicznych, medytacji i autor bloga rafaldudek.pl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

Zmęczony stresującą pracą?

Darmowe nagranie relaksacyjne “10-minutowe wakacje” w naukowo udowodniony sposób usuwa stres i przywraca siły do działania!

Podaj poniżej adres email, na który natychmiast wyślę Ci ten odstresowujący prezent:

Polityka prywatności - bo ja też nie lubię SPAMu!